Kritisk risiko for kvikkleire i jernbaneprosjekt i Moss: Miljøvernforbundet etterlyser grundigere utredning
Miljøvernforbundet Østlandet (NMF) har politianmeldt Bane NOR og Moss kommune etter at det ble avdekket at den planlagte jernbanetraseen for den nye Østfoldbanen går gjennom et kvikkleire-utsatt område. NMF advarer om potensielt store risikoer for både liv, materielle verdier og naturen, da det mangler tilstrekkelige risikovurderinger knyttet til kvikkleiren i de eksisterende planene. Organisasjonen mener at beslutningene bak prosjektet er utdaterte og ber om en grundig gjennomgang for å sikre at både miljø og sikkerhet ivaretas i den videre utbyggingen.
Erkjennelse av kvikkleirerisiko og politianmeldelse i Østfoldbanen-prosjektet
I forbindelse med den pågående planleggingen av den nye Østfoldbanen gjennom Moss, har det blitt avdekket betydelige bekymringer rundt valg av trasé. Den valgte ruten går gjennom et område med kvikkleire, noe som ikke ser ut til å ha blitt tilstrekkelig vurdert i de eksisterende analysene og planene fra kommunen og utbyggeren, Bane NOR. Miljøvernforbundet Østlandet (NMF) påpeker at dette kan ha alvorlige konsekvenser for både menneskeliv, materielle verdier og miljøet i området. Som en konsekvens har NMF nå valgt å politianmelde de involverte aktørene for å få saken grundig etterforsket.
Jan-Hugo Holten, regionansvarlig for NMF Østlandet, understreker at den pågående utviklingen av jernbanen kan føre til katastrofale hendelser dersom kvikkleirens potensiale for ras ikke blir tilstrekkelig adressert. “Vi er bekymret for at en risikovurdering knyttet til kvikkleiren har blitt oversett eller undervurdert i prosessen. Vi er også bekymret for at politimyndighetene ikke er tilstrekkelig kjent med de spesifikke kravene i miljølovgivningen,” sier Holten. Dette understreker behovet for en grundig gjennomgang av prosjektet, ikke bare fra et ingeniørfaglig perspektiv, men også med et klart fokus på miljø, sikkerhet og lovgivning.
NMF har fulgt prosjektet tett siden 2018, og de har gjentatte ganger uttrykt sin skepsis til de valgte løsningene. Holten peker på at beslutningene som ble tatt den gang er utdaterte og at de ikke reflekterer dagens kunnskap om geotekniske forhold og klimaforandringer. Han påpeker også at det er flere eksisterende miljø- og sikkerhetsproblemer knyttet til valget av trasé, og at prosjektet må revurderes i lys av dagens bedre forståelse av både geoteknisk risiko og de nødvendige oppdateringene i jernbaneplanleggingen.
Politisk press og utdaterte løsninger
En av de store bekymringene NMF har, er at politiske beslutninger fra tidligere år fortsatt styrer mye av de tekniske løsningene i prosjektet. Dette gjør at dagens utfordringer, som for eksempel kvikkleiresoner, ikke har blitt tilstrekkelig vurdert. Mange av de foreslåtte løsningene er basert på politiske beslutninger som ble tatt langt tilbake i tid, før det ble fullt ut forstått hvilke risikoer som kan oppstå i slike sensitive områder.
Videre peker NMF på at flere moderne teknologiske løsninger, som kunne ha adressert disse risikoene, ikke er blitt vurdert tilstrekkelig i planleggingen. Bane NOR og kommunen har derfor et ansvar for å sikre at alle potensielle farer blir utredet på en grundig og oppdatert måte. Holten argumenterer for at dette ikke bare handler om å minimere risikoen for katastrofer, men også om å ivareta miljøet og forhindre skader på natur og samfunn.
Et krav om grundig gjennomgang og oppdatering av jernbaneprosjekter
NMF Østlandet har vært kritiske til flere andre jernbaneprosjekter de siste årene, og de har registrert at mange av løsningene som ble valgt tidligere, nå virker foreldet. Denne situasjonen krever en full gjennomgang og oppdatering av flere jernbaneplaner for å sikre at de er i tråd med dagens kunnskap og teknologi.
Med den politianmeldelsen NMF har levert, ber de om at politimyndighetene tar tak i saken og sørger for en grundig etterforskning av både de tekniske og miljømessige konsekvensene av prosjektet. Holten fremholder at det er viktig at politiet har tilstrekkelig kompetanse på miljølovgivningen, slik at de kan vurdere saken på en riktig måte. Det er også avgjørende at de relevante aktørene stilles til ansvar for å sikre at fremtidige utbygginger, som denne, ikke utsetter mennesker eller miljø for unødvendig fare.
NMF ser på dette som et viktig skritt i retning av å få en mer bærekraftig og ansvarlig jernbanebyggepolitikk i Norge. “Vi må sørge for at vi bruker oppdaterte løsninger som tar hensyn til både natur og sikkerhet. Dette handler ikke bare om jernbanen, men om fremtidens infrastrukturutvikling i Norge,” avslutter Holten.