The U-864 report from the Norwegian Defence Materiel Agency has been published – Great joy with a serious aftertaste
Published: 19.09.2025 Written by: Arnfinn Nilsen
Ever since the “mercury submarine” U-864 was found in 2003 off Fedje, north of Bergen, this case has been a festering wound for the coastal people. Popular pressure to have both the wreckage and its deadly cargo—consisting of up to 67 tons of metallic mercury along with ammunition and torpedoes—raised and removed has largely been delayed, ignored, and unfortunately also actively opposed by our authorities. One of this planet’s very greatest environmental problems can certainly not just be “swept under the rug.”

NMF is putting up a banner at the main entryway to Bergen in Sandviken, and it will remain there until the entire submarine and all the mercury have been raised and removed from the seabed.
The report that changes the picture of the U-864 case
NMF has been involved in and actively working on this case ever since it was discovered in 2003 and up to the present day. The recently published report from the Norwegian Defence Materiel Agency (FMA) supports what we have consistently claimed and worked for all along. The only viable solution is to raise both wreck parts completely, removing them from the seabed, and to clean the entire seabed of all contaminated materials. The two other alternatives, which involve either covering everything or raising some of the mercury cargo before covering the rest, have recently been risk-assessed by FMA as carrying significant risk with a high potential for damage. This aligns with the public will and what the Environmental Protection Association has consistently advocated for.
The risk assessment prepared by the FMA and now published gives us a unique insight into the real scandal: how parts of the bureaucracy have developed and lobbied for their own agenda, and acted as gatekeepers to actively prevent important knowledge from coming to light. This is precisely the role that the Norwegian Coastal Administration (Kystverket) assumed very early in the processes of finding a solution for the submarine and the deadly mercury. The Coastal Administration has a great deal to answer for regarding its handling along the way, and it is also the Coastal Administration that has actively fought against this
The FMA report on how ammunition safety affects various options for handling mercury in the U-864 submarine wreck and contaminated sediments at the wreck site.
Selv etter at rapporten hadde blitt lekket til media nektet Kystverket Miljøvernforbundet og andre innsyn. At rapporten nå var blitt offentliggjort ble kun formidlet gjennom media. Miljøvernforbundets innsynskrav i rapporten og Kystverkets bestillingsbrev til FMA ble avslått og klage påklaget. Rent teknisk ga Forsvarsmateriell avslag på innsyn jf offntleglova § 15 andre ledd i kombinasjon med § 12 c, da dette er et dokument som er bestillt til egen saksbehandling fra Kystverket, og samme § 15 andre ledd har også vært Kystverkets begrunnelse for å nekte innsyn. Miljøvernforbundet har derfor gitt Kystverket en god dose voksenopplæring i hvordan offentleglova fungerer i våre to klager på avslått innsyn. NMFs klager på avslått innsyn kan leses her:
Vedlegg:
- NMF – Klage på avslått innsyn offentleglova – dokument nr. 1 i sak 2025-526
- NMF – Klage på avslått innsyn offentleglova – dokument nr. 13 i sak 2025-526
Kystverket har i dag, mer enn ett døgn etter at Næringsdepartemantet offentliggjorde rapporten, fremdeles ikke blitt gitt NMF innsyn i dokumentet eller i Kystverkets bestillingsbrev til FMA. Dette må vi og alle andre hente via lenker i media. Det er med stor glede den nå endelig har blitt offentliggjort, men samtidig er det med en alvorlig bismak når en ser på hvordan denne saken og alle dens dunkle sider i byråkratiets behandling har blitt forsøkt tildekket og alle forsøk på å bringe mer kunnskap inn i prosessen har blitt aktivt motarbeidet.

MS «Miljødronningen» (2008-2024) under tokt.
Litt historikk om U-864 og Miljøvernforbundets engasjement i saken
U-864, som var på vei til Japan med en last bestående av inntil 67 tonn kvikksølv, avanserte flydeler, konstruksjonstegninger m.m ble senket utenfor Fedje av den engelske ubåten HMS «Venturer» den 9. februar 1945, og ble først oppdaget av KNM «Tyr» 22. februar 2003. De to vrakdelene ligger nå på 140-160 meters dyp utenfor Fedje, nord for Bergen.

Bildetekst: ROV-bilde av U-864 fra MS «Miljødronningens» tokt juni 2010.
Kurt Oddekalv og Norges Miljøvernforbund var tidlig involvert i saken etter at funnstedet var blitt gjort kjent, og har gjennom alle påfølgende år vært en viktig og sterk pådriver for en full hevingsløsning av både vrakdeler og last, og ikke minst for en full opprydning av all forurenset masse på havbunnen rundt vraket.

Bildetekst: Fra kontrollrommet på MS «Miljødronningen» under ROV-toktet til U-864, april 2019.
15 år med kamp for heving av U-864
Miljøvernforbundet har hatt en sterk og aktiv tilstedeværelse i lokalmiljøene på og rundt Fedje og alle steder der saken har blitt løftet frem. Det var tidlig klart at både lokal- og rikspolitikere i tillegg til Kystverket og departement måtte bearbeides aktivt for å komme frem til en løsning. Miljøvernforbundet har i tiden etter U-864 deltatt i utallige demonstrasjoner, markeringer, pressekonferanser og møter med politikere, embedsverk og mange andre, inklusive deltakelse i åpen høring i Stortingets transport- og kommunikasjonskomité den 27.04.2010, og diverse møter med forskjellige stortingspolitikere, ministere, statssekretærer og mye mer oppigjennom årene. I tillegg har Miljøvernforbundet også brukt MS Miljødronningen for å undersøke U-864 med ROV både i juni 2010 og i april 2019 for å ettergå Kystverkets påstander om korrosjon og tilstand på vrakdelene. Mens Kystverket har fremsatt påstander og jobbet ut ifra at vrakdelene har fremskreden korrosjon for å fremme sin egen agenda om tildekking i stedet for heving, så har Miljøvernforbundets egne ROV-undersøkelser vist at tilstanden til vraket og trykkskroget har vært langt bedre enn slik den har blitt fremstilt av Kystverket oppigjennom saksgangen. Uten en aktiv og pågående miljøorganisasjon, er sannsynligheten for at både vrakdeler og kvikksølv hadde blitt tildekket under flere hundre tonn med pukk og stein, allerede svært stor. Ingenting er farligere enn et forvaltningsorgan med så åpenbar faktaresistens og som jobber utifra sin egen agenda enn det vi har sett fra Kystverket og deres håndtering gjennom alle disse årene.
Det ligger også i sakens historie at Regjeringen Stoltenberg II vedtok 29.01.2009 at U-864 skulle heves, og at Stortinget i sitt vedtak 299 den 31.05.2010 ba regjeringen om å sluttføre forhandlingene med Mammoet om heving av vrakdelene, samt rensing av havbunnen. Ammoet er for øvrig samme selskap som gjennomførte hevingen av den 20.000 tonn tunge russiske atomubåten «Kursk» fra havaristedet på 108 meters dyp i Barentshavet. Senere samme år (2010) strandet også forhandlingene om heving av U-864 etter en rapport fra Dovre Group og Transportøkonimisk Institutt om kostneder ved operasjonen ble fremlagt. En rapport Miljøvernforbundet var sterkt kritisk til, da forbundet så denne som et rent bestillingsverk fra Finansdepartementet og Fiskeri- og kystdepartementet som åpenbart forsøkte å unnslippe miljøkostnaden med heving. All tid etter dette har Kystverket styrt løpet og jobbet etter sin egen agenda med tildekking i forskjellige varianter.
Vedlegg:
Forsvarsmateriell er ansvarlig sektormyndighet
Et annet viktig fakta er at det er Forsvarsmateriell som er formell eier og ansvarlig sektormyndighet for vrakets ammunisjon- og våpenlast, og ikke Kystverket, selv om det er Kystverket som har fått delegert myndighet til å utrede alternativ og konsekvenser. Den risikoutredningen som FMA nå har utarbeidet er den første grundige utredningen på dette området siden U-864 først ble funnet. Det ble laget en risikovurdering på et langt tynnere kunnskapsgrunlag i 2008, og i mai 2019 sendte Kystverket en henvendelse til FMA om en det var nødvendig med en ny risikovurdering. FMAs svar tilbake til Kystverket var noen enkle betraktninger (ingen formell risikovurdering) med tre klare betingelser knyttet opp til svaret fra FMA;
- Økt kvalitet på vurderinger av risiko fra gjenstander med eksplosiver vil kreve noe mer presis informasjon om tilstanden på vrak, gjenstander og operasjonen som tenkes gjennomført.
- Det kan være mulig å gi mer substansielle anslag av sannsynlighet for en hendelse ved å organisere en «Delphi-studie» og belyse konsekvensene av hendelser ved å gjøre numeriske simuleringer.
- De vurderinger av risiko fra ammunisjon i ubåtvraket, som forsvarssektoren gav i 2008 er fortsatt gjeldende.
Til tross for de tre forbeholdene i svaret fra FMA slo klart og tydelig fast at det fortsatt var vurderingene fra 2008 som var gjeldende, så har både Kystverket og Ekspertutvalget (nedsatt 27.10.2020) uriktig brukt 2019-vurderingene som om det var en full konsekvensutredning. Som en sidekommentar så er det milevis av forskjell mellom en mer uformell vurdering og en gjennomarbeidet utredning, slik den siste risikoutredningen fra Forsvarsmateriell faktisk er. At både Kystverket og det senere nedsatte Ekspertutvalget har forsøkt å hoppe bukk over Forsvarsmateriell, som ansvarlig sektormyndighet for våpenlasten og risikoutredninger for håndtering av denne gjennom alle disse årene, må tydeligvis være en av hovedgrunnene til at Kystverket så aktivt har motsatt seg innsyn i denne rapporten. Her sitter Miljøvernforbundet på mye materiale som vi skal bringe frem i tiden som kommer. Følg med…
Mer enn 80 år siden U-864 ble senket
9. februar i år var det akkurat 80 år siden U-864 ble senket. Se Miljøvernforbundets markering her

Her må vi også legge til at U-864 saken har vært en av Kurt Oddekalvs og Miljøvernforbundets viktigste hjertesak å få en løsning på. Hele ubåten med sin dødelige last må heves, og ikke bare litt av kvikksølvlasten, før tildekking. For en kystnasjon som lever av, og er bygget opp rundt de ressursene havet og kysten gir oss, vil enhver form for tildekking være en ren forbrytelse. Som rapporten fra Forsvarsmateriell nå har vist oss, har Kurt og Miljøvernforbundets visjon for en endelig løsning for et av verdens største og potensielt verste miljøproblem blitt styrket. Miljøvernforbundet har helt fra starten vært en av de ledende stemmene for heving av U-864 med hele sin dødelige last (kvikksølv, torpedoer og ammunisjon), og vil aldri slippe «ballen» før absolutt alt er blitt hentet opp fra havbunnen og plassert og håndtert trygt på land. Dette er et løfte Kurt og Miljøvernforbundet har gitt kysten, befolkningen og miljøet, og som vi i Miljøvernforbundet vil hedre og følge helt til vi er i mål.
Det finnes bare en akseptabel løsning. U-864 MÅ HEVES!
Miljøvernforbundets leder Ruben Oddakalv sin uttalelse om at FMA-rapporten endelig har blitt gjort offentlig