Bjerkreim kommune støtter Miljøvernforbundets innsigelse mot Ewz sitt tilsnikingsforsøk i Måkaknuten vindkraftverk

Publisert dato 03.09.2025  Skrevet av: Arnfinn Nilsen

Striden om Måkaknuten vindkraftverk tilspisser seg og Bjerkreim kommune går nå imot Ewz sitt forslag om et nytt batterianlegg.

Bjerkreim kommune støtter Miljøvernforbundets innsigelse mot Ewz sitt tilsnikingsforsøk i Måkaknuten vindkraftverk 1

En avgjørende støtteerklæring

I sitt brev til NVE 01.09.2025 skriver Bjerkreim kommune følgende;

«Før øvrig har kommunen mottatt høringsinnspill fra Norges Miljøvernforbund og Statsforvalteren i Rogaland. Kommunen støtter på dette tidspunkt Miljøvernforbundets merknad om at det ikke er hensiktsmessig at batterianlegget skal driftes videre dersom konsesjon for vindkraftanlegget utløper.»

Denne er det verd å merke seg. I sin avklaring av grensen mellom energiloven, og plan-og bygningsloven presiserer Bjerkreim kommune at området vindkraftverket er bygget på etter dagens plan er et LNF-område. Dette avkrefter Ewz sin påstand om at en ny konsesjon her er uproblematisk fordi det ifølge utbygger er et «grått område». Kommunen poengterer i innledningen at dette er et forhold som må avklares i forhold til gjeldende plan, og ikke i førhold til energiloven for det som går ut over fastsatt sluttdato for vindkraftverkets konsesjonsperiode.

Denne støttende uttalelsen er svært viktig. Ikke bare i forhold til de anmerkninger Miljøvernforbundet fremførte i forhold til en helt ny 30-års konsesjon for omsøkt batteriløsning midt inne i vindkraftverkets planområde, men som også vil være relevant også i forhold til andre slike eller tilsvarende prosjekter i et eksisterende energianlegg som allerede har begynt nedtellingen på sin gjenværende konsesjonsperiode.

Måkaknuten vindkraftverk i Bjerkreim og Gjesdal kommuner i Rogaland ble et av de mest kontroversielle vindkraftverkene under forrige utbyggingsrunde. Ikke bare ble det plassert i et viktig og verdifullt naturområde, men som flere av dere sikkert husker, så fikk de både øke effekten fra 66 til 99 MW og turbinhøyden fra 125 til 190 meter uten at endringene ble lagt ut på høring. Det var bare slik det foregikk hos NVE den gang.

Vil ha batterianlegg som varer lengre enn konsesjonen

Vindkraftverket ble idriftsatt 29.10.2020 og har en 25-års konsesjon som varer frem til 16.08.2045.

Nå, fem år inn i konsesjonsperioden søker altså Ewz om en 30-års konsesjon for å montere et stort batteri (to konteinere med til sammen 4.472 kWh effekt) midt inne i planområdet. Dette medfører at både batteriet og deler av infrastrukturen i vindkraftverket vil bli stående hele 10 år eller lengre etter at konsesjonen til vindkraftverket har utløpt.

Gjeldende konsesjonsregler er at et vindkraftverk skal nedlegges og landskapet skal tilbakeføres etter endt konsesjon. Dersom de nå får en ny 30-års konsesjon til et batterianlegg midt inne i det vindkraftverket som blir stående igjen langt utover tidspunktet da det etter gjeldende regelverk skal nedlegges og fjernes, fremstår dette som en ren tilsnikelse og omgåelse av gjeldende regelverk. Det var også dette som var Miljøvernforbundets viktigste ankepunkt i vår høringsuttalelse til NVE.

Et viktig punkt er at en slik batteriløsning som er tiltenkt å stabilisere kraftforsyningen på ingen måte er nødvendig å plassere inni et vindkraftverk. Den kan i praksis plasseres nesten hvor som helst geografisk der en har tilknytning til regional- eller forsyningsnettet. Når en imidlertid søker om å plassere dette inni planområdet til et vindkraftverk som har mindre enn 20 år igjen av konsesjonsperioden, der dette vil bli stående hele 10 år eller lengre utover utløpsdatoen, fremstår ikke dette som noe genuint ønske om å forbedre stabiliteten i kraftforsyningen til beste for samfunnet, men som et forsøk på å tilrane seg selv en uberettiget og uhjemlet fordel.

Nå ser vi også mye av det samme mønsteret også andre steder i landet. På Buheii i Agder kom det nettopp planer om å dekke marken mellom vindturbinene med enorme arealer med solpaneler, men heldigvis har dette foreløpig blitt stoppet i kommunen. Helt sør i Rogaland finner vi Tellenes vindkraftverk som nylig ble oppkjøpt av Eviny. Midt i dette vindkraftverket er det en «ledig seksjon» der Norsk Vind ønsker å bygge enda ett vindkraftverk, nemlig Moldalsknuten vindkraftverk som har høring på detaljregulering og planprogram akkurat nå.

Avtalt spill? Eviny og Norsk Vind samarbeider om konsesjonsgrep

Tellenes vindkraftverk ble idriftsatt 26.08.2017 og konsesjonen utløper 26.08.2042. Dersom det blir en ny 30-års konsesjon midt inni det vindkraftverket som antakelig ikke vil ha mer enn ca 15 år igjen av konsesjonsperioden før det skal rives og landskapet tilbakeføres jf gjeldende regelverk, vil dette være et sterkt kort for at også Tellenes senere må få forlenget konsesjon. At dette er avtalt spill mellom konsesjonssøker Norsk Vind og vindkraftnabo Eviny bekreftes også i Europower News der det innrømmes at planen er at Eviny skal overta vindkraftverket når konsesjonen blir godkjent, mens driften fremdeles skal utføres av Norsk Vind. En grov tilsnikelse med andre ord.

Det er akkurat denne strategien Miljøvernforbundet nå forsøker å få hull på, via vår høringsuttalelse på den omsøkte 30-års konsesjonen på en batteriløsning i Måkaknuten vindkraftverk.

I brevet til NVE 01.09.2025 skriver Bjerkreim kommune følgende;

Bjerkreim kommune har ikke funnet det påkrevd å inngi høringsinnspill til konsesjonssøknad om batterianlegg i Måkaknuten vindkraftverk. Dette er fordi vi mener at tiltaket må avklares i forhold til gjeldende plan.

Ewz skriver at det aktuelle området er et «grå område», men kommunen vil presisere at gjeldende arealformål i kommuneplanen er LNF formål:

Bjerkreim kommune støtter Miljøvernforbundets innsigelse mot Ewz sitt tilsnikingsforsøk i Måkaknuten vindkraftverk 2

Ewz har skrevet følgende om forholdet til plan- og bygningsloven:

Bjerkreim kommune støtter Miljøvernforbundets innsigelse mot Ewz sitt tilsnikingsforsøk i Måkaknuten vindkraftverk 3

Kommunen stiller spørsmål ved om denne vurderingen er korrekt?

Plan- og bygningsloven setter klare rammer for batterianlegg.

I juridisk litteratur (Plan- og bygningsloven med kommentarer) fremgår følgende:

«Andre ledd innebærer en endring i forhold til rettstilstanden etter pbl (1985) ved at «anlegg for overføring eller omforming av elektrisk energi som nevnt i energiloven § 3-1 tredje ledd» i all hovedsak unntas fra lovens virkeområde, og at dette omfatter «konsesjonspliktige anlegg for overføring eller omforming av elektrisk energi med tilhørende elektrisk utrustning og byggtekniske konstruksjoner etter første ledd». Unntaket i pbl § 1-3 gjelder med andre ord overføringsanlegg som bygges i medhold av individuell anleggskonsesjon etter energiloven. For ytterligere informasjon viser kommunen til lovforarbeidene knyttet til lovendringen.

I tolkningsuttale fra departementet 02.03.2021 (ref. 21/790-3) skrives følgende:

«Vindkraftverk er unntatt fra kravet til reguleringsplikt etter plan- og bygningsloven § 12-1, se bestemmelsens tredje ledd siste setning. I tillegg skal vindkraftanlegg heller ikke byggesaksbehandles, jf. plan- og bygningsloven § 20-6 og SAK § 4-3 første ledd bokstav d. De øvrige reglene i plan- og bygningsloven kommer til anvendelse for vindkraftanlegg».

«Vindkraftverk kan imidlertid ikke bygges i strid med gjeldende arealplan. Dette følger av plan- og bygningsloven § 1-6 andre ledd. Tiltaket forutsetter med andre ord at forholdet til gjeldende arealplaner enten avklares ved dispensasjon, at kommunen alt har en reguleringsplan der et areal er regulert til vindkraftanlegg eller frivillig utarbeider en slik reguleringsplan».

Det samme må gjelde for anlegg som skal lagre energien fra vindkraftanlegget…

Kommunens vurdering er at anlegget kan være unntatt søknadsplikt etter saksbehandlingsforskriften (SAK10 § 4-3), men at det uansett er krav om planavklaring/ dispensasjon fra gjeldende arealformål når det gjelder batterilageret. En dispensasjonssøknad krever ny høring til nasjonale og regionale myndigheter.

Før øvrig har kommunen mottatt høringsinnspill fra Norges Miljøvernforbund og Statsforvalteren i Rogaland. Kommunen støtter på dette tidspunkt Miljøvernforbundets merknad om at det ikke er hensiktsmessig at batterianlegget skal driftes videre dersom konsesjon for vindkraftanlegget utløper. Kravet vil da være at terrenget skal tilbakeføres, og batterilageret vil kunne forsinke en slik prosess. Det kan derfor ikke forventes at kommunen ønsker å gi dispensasjon utover gjeldende konsesjonsperiode. Det kan ev. søkes om ny dispensasjon dersom konsesjonene for vindkraftanlegget skulle bli forlenget.

Les mer om denne saken

Bjerkreim kommune støtter Miljøvernforbundets innsigelse mot Ewz sitt tilsnikingsforsøk i Måkaknuten vindkraftverk 4
nb_NONorwegian